שעת הקימה הקבועה שלו היא ארבע לפנות בוקר. בשעה שש הוא כבר מוסר שיעור בדף היומי. בשעה שבע הוא יושב מול הספרים והמחשב, שוקד על מלאכתו, שתימשך, כמעט ללא הפסקות, עד הלילה.
אך גם סדר-יום תובעני כזה אין בו כדי לפגוע בהתפעלות המוצדקת מההספק הבלתי-מצוי – כארבעים כרכים עבי-כרס, ובהם לקט עצום של פירושים קדומים לצד ביאור משלו על הלכות שבת, על עבודת הקרבנות, על כוונות התפילה, על כל מסכתות התלמוד הירושלמי, על חלק מהתלמוד הבבלי ואפילו על ספר הזוהר.
עולם חדש של פנימיות התורה
הצצה חטופה אל מסלול חייו של האיש, הרב יחיאל בר-לב (63) מפתח-תקווה, עושה את סיפורו ססגוני ומיוחד עוד יותר. הוא נולד וגדל בתל-אביב. למד בישיבת תל-אביב ולאחר מכן בפוניבז'. משם פנה לאוניברסיטה, ללימודי כלכלה ומדעי-המדינה. התחתן ("בברכת 'הסנדלר', ר' משה-יעקב רביקוב"), נסע לארה"ב והחליט לעשות הסבה לחינוך. באוניברסיטת ס' פרנסיסקו השלים תואר שני בחינוך. בפיניקס שבאריזונה עשה דוקטורט בפסיכולוגיה חינוכית.
בתוך כך החל לשמש בתפקידי הוראה וניהול במוסדות חינוך יהודיים ברחבי ארה"ב. בין השאר ניהל בית-ספר יהודי בסוואנה שבג'ורג'יה. בארה"ב נולדו לו ולרעייתו שלושה מחמשת ילדיהם, ושם גם נשתלו זרעי עבודתו התורנית המקיפה. "היה לי זמן פנוי וניצלתי זאת ללימוד תורה. נתקלתי בספרי חסידות, ופתאום נתגלה לפניי עולם שלם, שהיה זר לי עד אז – עולם של פנימיות התורה", הוא אומר.
תרגום הזוהר
לאחר כעשר שנות מגורים ופעילות חינוכית בארה"ב שב עם משפחתו ארצה, והמשיך למלא תפקידים חינוכיים. במקביל הרצה בחינוך באוניברסיטאות בר-אילן ותל-אביב. "יום אחד התייצבתי בביתו של ר' חיים פרידלנדר, שהיה המשגיח בישיבת פוניבז', וביקשתי ללמוד עמו את ספרי הרמח"ל. הוא הסכים ומאז למדנו בקביעות. יום אחד שאל אותי: 'מדוע לא תעלה על הכתב את מה שאנו לומדים?'. זה היה הבסיס לספרי הראשון, 'מבוא לתורת הקבלה'".
אך הוא לא נעצר ב'מבוא'. כמה שנים התעמק באין-ספור חיבורים וביאורים של גדולי המקובלים, מכל הדורות, על ספר הזוהר. בעבודה מאומצת ברר וליקט מהם את ההסברים המובנים יותר, וריכזם לסדרה מקיפה של ארבעה-עשר כרכים - לצד תרגום של הזוהר מארמית לעברית.
חיבור על הירושלמי
אחר-כך חיבר ספרי-עזר לתלמידים על הלכות שבת ועל עבודת הקרבנות. משם יצא לפרוייקט מקיף נוסף – ביאור על כל מסכתות התלמוד הירושלמי. כשסיים את חיבורו על הירושלמי, החל בביאור על התלמוד הבבלי. עד עתה ראו אור ארבעה כרכים, על ארבע מסכתות. כעת הוא משלים את ספרו על מסכת יבמות. פירושו על הש"ס מתאפיין בבהירות ובתמציתיות. בשולי העמוד מכלול פירושים מגדולי ישראל, על-פי הנגלה ועל-פי הנסתר. אגב, את השם הכללי לכל ביאוריו – "ידיד נפש" – בחר רבי אלעזר אבוחצירא.
וכך אנו עומדים מול דמות בלתי-שגרתית, של בוגר פוניבז', דוקטור בחינוך, הכותב פירושים על הזוהר ועל הש"ס.
פורסם במדור חיים יהודיים\שיחת השבוע